-1نمونه ای از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی را نام ببرید ؟ ارتباط سریع با دیگران از طریق تلفن همراه –
مکاتبه از طریق پست الکترونیک (ایمیل) – فعالیت های علمی از طریق اینترنت – خرید و فروش از طریق اینترنت- بهره گیری از
خدمات دولت الکترونیک – آموزش از طریق ویدئو کنفرانس – امنیت و نظارت با استفاده از تلویزیون های مدار بسته ، تلفن همراه، و
اینترنت- عملیات بانکی از طریق تلفن ، دستگاه خودپرداز و اینترنت .


-2با پست الکترونیک چه کاری می توان انجام داد ؟ با پست الکترونیک (ایمیل) می توان نامه نگاری کرد و فایل های متنی یا صوتی و
تصویری را به همراه نامه ارسال نمود . گیرنده می تواند همان لحظه و با سرعت پیام را دریافت کند .


-3چند نمونه از خدمات دولت الکترونیک را بنویسید ؟  -1پرداخت قبض آب و برق و تلفن و ... به وسیله تلفن یا اینترنت  -2ثبت نام
حج و زیارت  -3ثبت نام کنکور ، آگاهی از نتایج آزمون ها  


-4صدور گواهینامه  -5رزرو یا خرید بلیت هواپیما ، قطار و ...  -6آگاهی از
میزان مالیات تعیین شده و پرداخت آن و ....
-4افراد از طریق تلفن ، دستگاه خودپرداز و اینترنت چه کارهایی می توانند انجام دهند ؟ کارهایی مانند واریز کردن پول به حساب
دیگران ، گرفتن موجودی ، دریافت صورتحساب یا برداشتن پول از حساب خودشان .


-5استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات چه نتایجی دارد؟ بسیاری از این فناوری ها موجب می شوند که در وقت و هزینه ها صرفه
جویی شود ، رفت و آمدها در شهرها کمتر شود و به علاوه بتوانیم در  24ساعت شبانه روز ، و نه فقط در ساعاتی معین از این خدمات
بهره مند شویم .


-6تأثیر وسایل ارتباط جمعی (رسانه های ارتباط جمعی ) بر فرهنگ عمومی چیست ؟ امروزه صاحب نظران معتقدند که رسانه های ارتباط
جمعی ، تأثیر زیادی بر سبک زندگی و هویت افراد می گذارند . آنها چنین بحث می کنند که رسانه ها می توانند موجب شوند که
مردم به شیوه های خاصی فکر کنند و یا وقایع را همان طور که آنها می خواهند ببینند .به عبارت دیگر رسانه ها روی باورها و افکار
انسان ها اثر می گذارند . این اثرات ممکن است مثبت یا منفی باشند .


-7اثرات منفی رسانه های ارتباط جمعی را بنویسید ؟  -1امروزه بخش زیادی از وقت مردم صرف تماشای تلویزیون یا استفده از
اینترنت می شود و افراد تحت تأثیر این صحنه ها روش های خشونت آمیز را به کار ببرند و یا برخی پایگاه های اینترنتی ممکن است ،
بی بندوباری های اخلاقی را در کاربران ترویج کنند  -2آگهی های بازرگانی است که مصرف گرایی را در جامعه تشویق می کند  -3کم
شدن تماس چهره به چهره افراد و کم شدن دید و بازدید های اقوام و دوستان  -4کم شدن گفت و گو بین اعضای خانواده