خودت را امتحان کن
1- صفات ثبوتی و سلبی را تعریف کنید و برای هر یک دو مثال بزنید؟
2- راه های شناخت صفات خداوند را نام ببرید و درباره هرکدام به اختصار توضیح دهید.
3- حمد و تسبیح خداوند به چه معناست؟وارتباط آن با صفات ثبوتی و سلبی چیست؟
سؤالات متن
1- چرا ما انسان ها امکان شناخت کامل خدای نامحدود را نداریم؟
2- به نظرشما چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید«ما عرفناک حق معرفتک:آن چنان که شایسته معرفت توست،تورا نشناختیم.»
3- یکی از بهترین راه های دستیابی به شناخت صفات خداوند، مراجعه به ... است؟
4-توصیفی که خداوند از خود می کند توصیفی ... است.
5-دو نمونه از توصیفاتی که در قرآن از خداوند شده است را بگویید.
6-«انه یعلم الجهر و ما یخفی:او هر ... و... را می داند.»
7-این آیه از قرآن اشاره به چیست؟« انه یعلم الجهر ومایخفی:اوهرآشکارونهانی را می داند»
8-خداوند مهربان و دوستدار بندگان است. در این باره آیه ای از قرآن همراه باترجمه بیاورید.
9-خداوند مجازات کننده چه کسانی است؟
10- با توجه به آیه «ان الله لا یظلم الناس شیئاً، ولکن الناس انفسهم یظلمون: خداوند به مردم هیچ ستمی نمی کند بلکه این مردمند که به خود ستم می کنند» توضیح دهید چگونه خداوند به مردم ظلم نمی کند؟
11-قرآن می فرماید«ان الله یحب التوابین: همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد» توبه پذیر بودن خداوند در چه صورتی است؟
12- احکام و قوانین خداوند بر بندگان به چه منظوری وضع شده است؟
13- خداوند شکرگزار چیست و چگونه؟
14- آیا می توان هر صفتی را که در مخلوقات می بینیم به خداوند متعال نسبت دهیم؟ توضیح دهید.
پاسخنامه
خودت را امتحان کن
1- هر کمال و خوبی که مخلوقات دارند ار خالق خود دریافت کرده اند چون کسی می تواند کمال و خوبی را به دیگری بدهد که خود نیز آن را دارا باشد،بنابراین خداوند سرچشمه همه خوبی ها و کمالات است.به این صفات ،صفات ثبوتی می گویند مثل:قدرت و علم. اما صفاتی که از مخلوق بودن و محدود بودن موجودات سرچشمه می گیرد ، درخدای متعال نیست زیرا خداوند مخلوق و محدود نیست.به این صفات نیز صفات سلبی می گویند مثل:جهل و خستگی.
2- الف- تفکر در قرآن ، که یکی از بهترین راه های دستیابی به شناخت صفات خداوند است زیرا توصیفی که خداوند از خود می کند ،توصیفی دقیق و بی نقص است.
ب- تفکر در جهان آفرینش ، که از طریق آثار و نشانه های او ،که در سراسر جهان آفرینش متجلی است به ویژگی های او پی ببریم .
3- حمد به معنی «ستایش» و تسبیح به معنای «پاک و منزه دانستن » است.در حمد و ستایش ،همواره صفات ثبوتی خدا را بیان می کنیم ؛ می گوییم: خداوندا تو پروردگار جهانی ، تو رحمان و رحیمی . ودر تسبیح ،خداوند را از صفات سلبی پاک و منزه می داریم ؛ می گوییم : خدایا تو نیازمند نیستی ،تو شریک نداری.
متن
1- به دلیل توانایی های محدود خود.
2- زیرا ما انسان ها به دلیل توانایی های محدود خود،امکان شناخت کامل خدای نامحدود را نداریم ،اما به قدر توان و درک خود،می توانیم به شناختی محدود از خداوند ،دست یابیم.
3- کلام خداوند
4-دقیق و بی نقص
5- خداوند بر همه چیز آگاه است.او از آنچه در قلب ما می گذرد ،آگاه است.
6- آشکار - نهانی
7- علم خداوند به هرچیزآشکارو مخفی.
8- «وهوالغفور الودود:او آمرزنده و دوستدار بندگانش است.»
9- کسانی که به مبارزه با حق برخیزند و از گناه و سرکشی دست برندارند.
10- خداوند به بندگانش ظلم نمی کند بلکه این انسان ها هستند که با گناهان وخطاهایشان به خود ظلم می کنند و خود را در مسیر گرفتاری و هلاکت قرار می دهند.
11- در صورتی که انسان ها از گناه خویش پشیمان شوند و توبه کنند .
12- خداوند قصد سخت گرفتن بر بندگانش را ندارد بلکه می خواهد با این قوانین انسان ها را از پلیدی ها وناپاکی ها دورکند و آن ها را به سوی خوشبختی در هر دو جهان هدایت کند.
13- خداوند شکرگزار کارهای خوب بندگان است حتی اگر هیچ کس آن خوبی ها را نبیند ویا به چشم دیگران بی ارزش و کوچک بیاید.
14-خیر،زیرا برخی صفات از مخلوق و محدود بودن موجودات سرچشمه می گیرد در حالی که خداوند مخلوق و محدود نیست.