-۱هویت چیست ؟ چه تفاوتی بین انسان و سایر موجودات زنده است؟
هویت عبارت است از احساس و آگاهی و شناخت از خود .آگاهی انسان از وجود و شخصیت و ویژگی های خود از جمله تفاوت های او با سایر موجودات زنده است و خداوند این امتیاز را به انسان عطاکرده است .
-شناخت هویت چه اهمیتی دارد؟
شناخت هویت موجب آگاهی انسان از وجود و شخصیت و ویژگی های خود که از جمله تفاوت های او با سایر موجودات زنده است می شود .


-۲هویت فردی چند بخش دارد ؟
دو بخش ویژگی های جسمانی و روانی .


-۳برای هویت جسمانی و روانی مثال بزنید؟ (چه ویژگی هایی هویت جسمانی و هویت روانی را تشکیل می دهد؟)
الف:ویژگی هایی مانند جنسیت ، قد وزن، سن ، گروه خونی و …… هویت جسمانی را تشکیل می دهد . این ویژگی ها مربوط به بدن و خلقت طبیعیما هستند .
ب:ویژگی های اخلاقی و روانی همان ویژگی های غیر جسمانی هستند ، مانند صبور بودن ، زودرنج بودن ، داشتن پشتکار و اراده ،امیدوار بودن ، لجوج بودن ف به هنر علاقه داشتن و …..


-۴ویژگی های جسمانی چه تأثیراتی بر انسان دارد؟(مثال) ویژگی های جسمانی افراد بر خصوصیت روانی انسان ها اثر می گذارد .
برای مثال بیماری ها یا اختلا لات جسمی تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی روانی انسان دارند .


-۵ویژگی های اخلاقی چه تأثیراتی بر انسان می گذارد با ذکر مثال؟
ویژگی های اخلاقی و روان ی می توانند بر جسم ما تأثیر
بگذارند . برای مثال افراد خوش بین و امیدوار و پر تلاش نسبت به ادم های بدبین و منفی باف یا تنبل سلامت جسمانی بیشتری دارند .


-۶هویت اجتماعی چیست؟
افراد با عضویت در گروه های مختلف اجتماعی هویت به دست می آورند. به عبارت دیگر ، هویت اجتماعی ما ازطریق ارتباط با جامعه شکل می گیرد . ما عضور گروه های متفاوتی ماننند خانواده ، دوستان ، هم کلاسی ها ، همسایه ها و همکاران هستیم و درهر گروه نقش هایی را بر عهده می گیریم .


-۷رابطه ی جامعه و هویت افراد را بیان کنید ؟
جامعه زمینه ی پیدایش برخی ویژگی های روانی و اخلاقی را در فرد به وجود می آورد واز بروز برخی هویت ها نیز جلوگیری می کند .


-۸ابعاد مختلف هویت را بنویسید؟
ویژگی های اجتماعی – ویژگی های روانی و اخلاقی – ویژگی های جسمانی


-۹با ذکر مثال تأثیر هویت اجتماعی برهویت فردی را بیان کنید؟ هویت اجتماعی بر هویت فردی (جسمانی و روانی)تأثیر می گذارد.
برای مثال وقتی فردی در گروه دوستان و همسالان قرار می گیرد از سلیقه ها و علایق آنها تأثیر می پذیرد و به تدریج ، همان علایق بخش ی ازهویت فردی او می شوند .


-۱۰تأثیر هویت افراد بر هویت جامعه چگونه است؟
هویت افراد بر هویت جامعه تأثیر می گذارد – برای مثال وجود افراد سالم و پرتلاش و منظم به پیشرفت جامعه کمک می کند و وجود افراد پایبند به اخلاق موجب می شود که جامعه به سمت فضایل اخلاقی پیش برود.


-۱۱آیا ویژگی های هویتی ما تغییر می کند؟ با ذکر مثال توضیح دهید؟
برخی از ویژگی های هویتی تغییر نمی کنند و همیشه
ثابت اند . برای مثال ما نمی توانیم سن و تاریخ تولدیا مکان تولد خود را تغییر دهیم . اما برخی از ویژگی های هویتی همواره در حالتغییرند .
برای مثال ، یک فرد فقیر ممکن است به فردی پردرآمد ، و یک فرد بی سواد به آدم ی با سواد و تحصیل کرده مبدل شود یا فردی کهچندان به اخلاق دینی پایبند نیست با تلاش و کوشش به فردی با تقوا تبدیل گردد .


-۱۲ویژگی های انتسابی را با مثال توضیح دهید ؟
به ویژگی های هویتی که ما در پیدایش و شکل گیری آنها نقشی نداریم ویژگیهای انتسابی می گویند . برای مثال ، جنسیت ، مکان تولد پدر و مادر و شکل و قیافه ی خود و …


-۱۳ویژگی های اکتسابی را با مثال توضیح دهید ؟
ویژگی های هویتی که ما در به دست آوردن آنها نقش داریم ویژگی های اکتسابیمی گویند . برای مثال برخی صفات اخلاقی یا ویژگی های اجتماعی را خود انتخاب می کنیم و به آنها شکل می دهیم .


۱۴- چرا شناخت هویت خود و ویژگی های آن اهمیت دارد ؟ انسان می تواند استعدادهای خود را کشف کند – از کیفیت زندگیبهتری بهره مند می شویم – با توجه به شناخت ویژگی های خود در زمان مناسب تصمیم گیری دقیق تری داریم .



-۱۵به نظر شما آیا صحیح است که خود یا دیگران را به دلیل ویژگی های انتسابی سرزنش کنیم؟ چرا؟
خیر – زیرا ما درپیدایش ، انتخاب و شکل گیری ویژگی های انتسابی خود مانند جنسیت ، شکل و قیافه خود و مواردی از این قبیل نقشی نداریم .

۱۶-آیا ما در تغییر هویت خود نقش داریم؟ چگونه؟
بله – از نوع اکتسابی ، زیرا ما در پیدایش ، انتخاب و شگل گیری بسیاری ازویژگی های هویتی خود مانند نظم ، نحوه ارتباط خود نقش داشته و به آنها شکل می دهیم .


۱۷-عناصر هویت یک ملت را نام ببرید؟
فرهنگ ، تاریخ (زمان) ، سرزمین (مکان) .


۱۸-مهم ترین ویژگی های مشترک جامعه ی ایرانی را که با آنها شناخته می شویم نام ببرید؟
ما در سرزمین ایران زندگی میکنیم – مسلمانیم- تاریخ طولانی و میراث فرهنگی غنی داریم – زبان مشترک ما فارسی است – انقلاب اسلامی نمایانگر آرمان های والای
جامعه ی ماست – سرودملی مشترک و پرچم مشترک


۱۹-چرا سرزمین از مهم ترین عناصر شکل دهنده ی هویت ملی است؟
زیرا سرزمین باعث ادامه ی حیات یک ملت می شود . به
همین دلیل برای مردمی که در یک سرزمین زندگی می کنند سرزمین یا وطن ارزشی متفاوت با سایر مکان ها دارد و احساس خاصی در آنها بهوجود می آورد ، به گونه ای که وظیفه ی خود می دانند که از آن تا پای جان دفاع کنند .


۲۰-چرا دین از ارکان مهم هویت ما ایرانیان است؟ فرهنگ ما بر اساس دین اسلام است و عقاید و ارزش ها و حتی نظام سیاسی وقوانین امروز از دین اسلام نشئت می گیرد . زندگی ما ایرانیان با دین اسلام عجین شده است . دین اسلام همچنین موجب پیوند ما با جهاناسلام یعنی مسلمانانی است که در سایر نقاط جهان زندگی می کنند .


۲۱-تاریخ ایران چه تأثیری بر فرهنگ ایرانیان گذاشت؟
ایران جایگاه تمدن های کهن باستانی بوده است که بیش از پنج هزار سالقدمت دارد . پس از ورود اسلام به ایران عقاید و ارزش های اسلامی ، دگرگونی بزرگی در فرهنگ ایرانیان پدید آورد . پذیرش اسلام ، ایران رابه جهان اسلام پیوند زد و ایرانیان با بهره گیری از تعالیم اسلام در شکوفایی و گسترش تمدن اسلامی نقش مهمی را ایفا کردند .


۲۲-چرا زبان نقش مهمی درتکوین هویت ملی دارد؟
زیرا زبان مشترک است که میراث فرهنگی با آن آموخته می شود و انتقال می یابد.


۲۳-زبان فارسی به عنوان یکی از ویژگی های مشترک جامعه ی ایرانی ، چه نقشی در هویت ملی دارد؟
زبان فارسی ریشه درتمدن ایران باستان دارد اما در دوران پس از اسلام نیز تداوم یافت و به عنوان زبان آموزشی و اداری به کار رفت . دانشمندان و بزرگان دوره یاسلامی صدها اثر علمی و ادبی و هنری به این زبان پدید آورده اند . تا جایی که می توان زبان فارسی را زبان دوم جهان اسلام دانست .
زبانفارسی همچنین همواره عامل وحدت اقوام ایرانی بوده است .


۲۴-انقلاب اسلامی چه تأثیری بر هویت ملی ایرانیان داشته است؟
در این انقلاب ، مردم ایران به جای دنباله رویاز فرهنگ بیگانگان به فرهنگ وهویت اسلامی خود بازگشتند و با بهره گیری از ارزش های دینی خود ، خواستار استقلال ، ازادی و جامعه ی اسلامی شدند . امروزه آرمان هایانقلاب اسلامی الهام بخش مسلمانان جهان قرار گرفته است .